Resepi: GAENG SOM PLA @ SIAKAP KENGSOM

 


Bismillah..

1st time masak menu ni..
Sedap rupanya 😂..
Selalu beli ikan siakap, kita masak stim limau je..
Kalau rajin sikit kita buat masak tiga rasa..
Kalini nak tukar selera, kita tanya kawan kat IG menu ape best untuk ikan siakap..
Ramai suggest masak kengsom..
Aku tengok resepi kat youtube..
Resepi Mark Wiens, aku tukar sikit2..
Mark guna betik muda, aku guna nanas..
Tengok IG arwah Adam dia blend sekali nanas, aku follow gak..
So dah ubah sana sini, dapatlah rasa macam aku nak 🤣🤣..
Serius sedap dan puas hati..
Hirup kuah, pedas2 masam..
Masak pun style rebus2 je, takyah tumis bagai..
Ok, jom tengok resepi..


Bahan-bahan:

Ikan siakap - bersihkn kelar badan, nak potong pun boleh
Cili api merah*
Cili api hijau*
Bawang putih*
Nanas madu - potong kipas
Asam keping
Air
Garam , gula, perasa
Sos ikan


Cara masak:

1) Blend semua bahan bertanda * dengan sikit air. Blend sekali 3-4 potong nanas dalam bahan blend.

2) Masukkan bahan blend ke dalam periuk, tambah air ikut kuah nak banyak mana. 

3) Masukkan asam keping, nanas potong dan garam. Masak sampai kuah mendidih sekata.

5) Rasa kuah, tambah garam, gula & perasa sampai betul2 puas hati dengan rasa. Pastikan kuah betul2 rasa pekat & kaw sebab nanti masuk ikan, ikan akan serap rasa kuah.

6) Masukkan ikan, pastikan kuah cukup utk tenggelamkan ikan. Perlahankan api, biar ikan merenih perlahan sampai masak. Jangan kacau! Ni tips Mark bagi kalau taknak kuah bau hanyir ikan. Guna pot cover sementara tunggu ikan masak.

7) Agak2 ikan dah masak, lebih kurang 10minit camtu baru kacau balik2kan ikan.. Nak tau ikan dah masak, tengok biji mata dia putih, tanda dah masaklah tu..

8) Ikan dah masak, biasanya aku akan rasa lagi sekali kalau nak adjust pape.. Tadi aku tambah sos ikan sikit. Kalau tak cukup masam boleh perah limau. Ikutlah selera masing2. Dah siap boleh tutup api, pastu hidangkan..

Simple kan resepi ni?
Korang kena cuba tau!

Ulasan