'KECUTKAN' dulu ayam tu..




proses kecutkan ayam



Nak masak apa2 masakan berkuah, part ni paling kritikal.. Ramai yang fail. Ada yang tak tau pun kena kecutkan ayam atau daging. 

πŸ”ͺNak 'kecutkan' macam mana?

- lepas tumis rempah atau bahan tumisan sampai garing pecah minyak, masukkan ayam atau daging dulu.. 
- JANGAN letak air! Gaul rata, biar mereneh api sederhana.. Kalau ada pot cover boleh guna, bagi lagi cepat masak.. 
- Boleh tengok dalam gambar tu, nampak macam berkuah kan? Walhal tak letak air pun, air ayam tu sendiri akan keluar masa proses 'kecutkan' ayam. 
- Masak lagi sampai air ayam tadi kering semula, baru tambah kuah atau santan.

πŸ”ͺ Kenapa wajib buat proses ni?

- Bagi masakan tahan lama. 
- Buat kuah jadi lebih manis dan flavourful tak payah guna gula dalam masakan (sorry tak tau nak explain, but you get what i mean πŸ˜‚)
- Untuk pastikan ayam atau daging masak sebati dengan rempah tumisan. Takdelah nanti korang makan kari ayam, tapi ayam tak rasa kari 😌.

Dah tu je nak share, bukan nak tunjuk pandai. Lagipun benda ni bukan aku tetiba dapat. Arwah ayah yang ajar, ni ilmu beliau 😊. Aku tolong share je, bagi semua orang sama2 pandai masak. 


Resepi berlambak kat internet, google je kalau nak tau. Tapi teknik masak tu ramai yang fail. Kena berguru depan2. Kena banyak perhati orang dulu2 masak macam mana. 


Sebab tu aku tak suka sangat share resepi sebab pernah sekali ada yang bagi feedback "eh, aku dah buat nape tak sama macam ko masak? ko tak bagitau resepi full eh?" 


Aku frust tau!

Ulasan