BUKAN HAK AKU!!

Beli barang RM26.45
Bayar RM50.00
Cashier pulangkan baki RM33.55

Dah nak masuk kereta baru perasan baki terlebih RM10.00

Ape korang akan buat??
(a) Patah balik pulangkan RM10.00
(b) Simpan dalam poket anggap je rezeki

Dalam tak sedar sebenarnya RAMAI yang buat (b)


Memanglah, salah cashier tu yang terlebih bagi baki. Kalau dah terlampau ramai customer, kerja dalam keadaan tertekan mana tak tersilap kan? Dah nama pun manusia.
Kita pulak, jangan anggap tu rezeki. Anggap je tu ujian Allah bagi nak tengok kita jujur ke tak. Bukan hak kita, so jangan ambil.

Aku cakap ni bukan nak nampak baik ke ape. Tapi sebab aku paham.

Dulu adik aku pernah jadi manager. Tiap hari balik pukul 2-3pagi sebab selesaikan akaun duit 'short'. Serve customer, handle staff, hal management. Duit short kena ganti tolak gaji. Perit weyy.. GAji bukan banyak sangat pun.

Kita nampak sikit dalam RM10.00 tu. Tapi bagi diorang besar nilai tu. Boleh je aku nak positif anggap itu rezeki dari tuhan tapi aku terbayang adik-adik aku kerja makan gaji. Kesian sangat kalo benda tu jadi kat adik aku sendiri. So, aku decide nak patah balik pulangkan.

Masa sampai kaunter aku bagi cashier tu baki yang terlebih tadi. Dia siap cium duit tu cakap Alhamdulilla, kalau tak kena tolak gaji katanya. Kebetulan ada customer lain kat situ boleh cakap; "Haiyaa..you Ambil sajalah duit raya maaa.."
Aku senyum jelah, bukan hak aku.
Aku cuma pesan kat dia, "Lain kali check betul2 dik, masak kau nak ganti nanti!"

Kalau aku ambil RM10.00 tadi, Aku risau tuhan Ambil RM100.00 dari aku hari ni. Tu je yang aku fikir. Aku cakap sebab aku dah pernah lalui dan pernah buat dulu sebab aku anggap rezeki!



Anak Ayah Den,
Pernah Jahil Dulu.

Ulasan