AYAH DEN. BUKAN AYAH DIN ATAU AYAH DEEN!


Assalamualaikum..

Aku ambil keputusan untuk mula menulis sebab aku selalu lupa apa yang aku rasa pada satu2 ketika.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dulu ada ayah yang selalu mendengar. Walau tanpa sepatah kata, beliau tetap mendengar. Bukanlah tiada umi yang boleh aku kongsikan cerita. Cuma teringat pesan ayah, "jangan susahkan hati umi". Umi kerap sakit dulu2. Jadi banyak perkara aku lebih selesa luahkan pada ayah sebab taknak umi sakit.

Kerap kali juga umi terasa hati sebab anggap dia macam tak penting dalam hidup aku. Walhal keadaan sebenar tak macam yang difikirkan. Ayah sentiasa fikir kesihatan umi, taknak umi sakit bila fikir macam2 masalah.

Bila ayah dah tak ada, rasa berat sangat perasaan dalam dada tak terluah segala yang terpendam sebab dah terbiasa bercerita dengan ayah. Aku pilih untuk senyap dan pendam sampailah satu ketika aku luahkan semua dekat umi. Tu pun lepas jatuh sakit otak jadi mereng macam orang dah tak betul! 

AKU & UMI - Orang selalu cakap macam adik beradik,hmm.. Tabah jelah...

Anyway, rasanya orang lain pun sama macam aku kan? Ada yang lebih selesa cerita dengan mak, ada yang suka cerita dengan ayah. Tak bagitau salah seorang bukan bermakna tak sayang, betul tak? Tapi biasalah, macam kita juga sebagai anak. Selalu rasa mak sayang adik beradik yang lain lebih. 

Dan sebab kami kehilangan ayah, raya tahun ni macam tak bermakna je bagi kami. Umi langsung tak pergi shopping baju raya, pakai ape yang ada je. Aku pun sama pinjam je baju kurung umi yang ditempah untuk pakai pergi mengajar nanti,hahaha.. Mood kemeriahan raya tu tak wujud macam raya2 sebelum ni. 

Betapa tahun ni kami betul2 rasa kehilangan ayah. Walaupun jarang juga dapat jumpa ayah masa dia hidup, kami tahu dia ada. Kalau dia tak balik, boleh call dengar suara. Tapi sekarang??

Teringat kenangan masa ayah ada. Ayah selalu belikan kasut raya untuk aku. Saiz kaki kami sama. Ayah tau taste aku. Setiap yang ayah pilih semua aku berkenan sebab memang betul2 padan dengan aku. Dia akan sarung kaki dia sendiri bila pilih kasut aku, sambil cakap "saya beli untuk anak saya". Tapi tu semua tinggal kenangan. 

Aku tau umi sedih. Umi sunyi. Cuma dia jarang meluahkan. Paling kuat pun menangis lepas solat dan baca yassin. Umi dengan ayah tak pernah bergaduh. Berpuluh tahun kahwin tak pernah ayah dengan umi berlawan cakap sekalipun depan anak2. Apetah lagi bergaduh sampai naik tangan, langsung tak pernah! 

AYAH - Masa dapatkan rawatan jantung.
Masa ayah meninggal, ramai sangat yang datang ziarah. Ada muka2 yang aku sendiri tak kenal. Tak kurang juga yang tak putus call no fon ayah. Bila aku bagitau ayah dah meninggal dorang terkejut. Sebab ayah sihat je, ada yang cakap baru jumpa ayah berapa hari sebelum. Ada yang call nak cakap dengan ayah untuk minta nasihat. Ada yang call cakap ayah selalu ajar dia tentang agama. 

Betul, ayah bukanlah sakit terlantar. Dia rebah depan bilik air terus meninggal. Takda langsung sesak nafas ke apa. Senang sangat. Sampai kami tak percaya dia dah tak ada. Macam dia tengah tidur. Aku redha ayah pergi. Cuma aku tak redha atas perbuatan manusia bertuhankan iblis. Aku tau ayah dah lama terseksa. Sedikit sebanyak aku lega, ayah dah berehat sekarang. Dia tak perlu lagi fikir masalah dunia yang takda penghujungnya. Tak perlu lagi dia rasa terbeban sampai sakit2. 

AYAH & UMI - Masa busy dengan event.


Macam mana pun hidup mesti diteruskan. Sebab tu juga kami sepakat untuk kenang ayah sampai bila2. Kami tubuhkan AYAH DEN ALFRESCO. AYAH DEN dalam loghat negeri Sembilan bermaksud 'Ayah Saya'. ALFRESCO pula adalah italian word yang bermaksud 'makan di luar'. Restoran kami berkonsepkan restoran keluarga yang mesra kanak-kanak. Menyajikan masakan 'Nismilan' resepi ayah dan juga 'fusion western'. 



AYAH DEN ALRESCO - Bandar Rinching, Semenyih.

Kedai kecik je,hehehe.

Antara menu 'Killler' di AYAH DEN ALFRESCO:



NASI GORENG KAMBING

LAMB CHOP MALAYA


Nak info lebih lanjut boleh klik ni:

https://www.facebook.com/mrmrsfoodielicious/





*Al-Fatihah untuk ayah, Hidzir b. Isa (22.08.2015).

Ulasan